Egy korábbi cikk:
https://infostart.hu/eletmod/2020/02/28/a-viber-is-belefuthat-abba-a-magyar-pofonba-amit-a-facebook-mar-megkapott
Ez a hír pedig azért érdekes, mert tavaly egyszer már fellépett a GDPR hatálya alá tartozó kérdésben a GVH, azt azonban akkor sokan az összeesküvés elméletek körébe utalták (Facebook). Most újra vizsgálatot kezdett a Hivatal, méghozzá ugyanazzal az indokkal, de más szolgáltató esetén és az alábbi okból::
Vajon ingyenesnek nevezhető-e egy szolgáltatás, ha azért az igénybevevő a Személyes adataival fizet?
Szeretném jelezni, hogy ez a szó reklám értelmében érdekes a GVH számára, hiszen ha van ellentételezés, akkor az a szolgáltatás nem díjmentes. Éppen ezért is került sorra a Viber, ami bár szintén ingyenesnek nevezi az alapvető szolgáltatásait, de erről nem győzi meg a felhasználókat, mivel többek között nem teszi közzé magyar nyelven az Adatkezelésre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat.
Azok a médiumok tehát, amelyek magukat "Ingyenesnek hirdetik", miközben a Személyes adatokkal való fizetést követelik meg ("kapcsold ki az ad-blockert", "a cookie-k használatához hozzájárulsz", "ez az én érdekem") - nos azoknak már csak idő kérdése, hogy sorra kerüljenek vagy a NAIH vagy a GVH listáján.
És hogy ez most miért lett sürgős a számukra?
Azért mert úgy két évvel ezelőtt a média leginkább a GDPR brutális büntetési tételeivel riogatott, miközben a GDPR valójában korlátozta a kivethető maximális bírság mértékét. Ezzel szemben ez a korlát a GVH esetében nem áll fenn, ezért ezt a hatóságot sem a 2/4%, sem a 10/20M EUR maximális büntetési tétel nem korlátozza egy bírság kiszabásában.
Ebből következően csak azt tudom javasolni, hogy minden vállalkozónak és vállalkozásnak ideje elkezdeni komolyan venni a Személyes adatok kezelését.